dinsdag 15 januari 2019

29 Augustus: New York

Helaas... om 04.00 uur zijn we allebei wakker. Nu hadden we dit wel verwacht, maar dat er vervolgens een vuilniswagen ruim een uur onder ons raam blijft staan loeien hadden we dan weer niet verwacht. Nou ja, slapen lukt niet meer dus om 06.00 uur staan we op. Douchen, dagboek schrijven, opzoeken welke metro we straks moeten hebben en om 07.45 uur staan we bij de receptie. Eerst maar eens vragen om een andere kamer.
We 'moeten' hier nog 2 nachten slapen en om nu elke nacht zo vroeg wakker te worden gaat ons wat ver. Je hebt dan wel iets aan je dag maar je kunt het natuurlijk ook overdrijven!
En dit is Amerika, dus dat is really not a problem. Als wij zorgen dat de koffers ingepakt staan, zorgen zij dat de koffers vanmiddag op een andere kamer worden gezet.
Er was al haast niks uit, dus dat is zo gebeurd en om 08.00 staan we buiten.

We nemen de metro en gaan op weg naar het 9/11 memorial. Dat is nog even lastig te vinden. Er wordt nog druk gebouwd aan het One World Trade Center, het memorial is al wel helemaal klaar. Het enige passende woord hiervoor is indrukwekkend.

Op de fundamenten van de beide twintowers zijn lage muren gebouwd en daarin staan de namen van alle slachtoffers gegraveerd/gelaserd. Langs de zijkant loopt water naar beneden en dat verdwijnt in het grote vierkant in een gat in de grond. Om het memorial staan bomen en het lijkt net of die het geluid van de stad dempen want het is hier indrukwekkend stil. Nu kan ik bij een zielige film al makkelijk snotteren, maar om hier zo te staan en al die namen te lezen zorgt er toch voor dat ik even flink moet slikken. Om kippenvel van te krijgen.

Na een tijdje gaan we op weg naar de Staten Island Ferry. Onderweg komen we de stier op Wallstreet tegen dus even in de rij voor een foto!
De Staten Island Ferry is gratis en vaart van Manhatten naar.... juist: Staten Island! De ferry van 10.00 vaart net voor onze neus weg dus we halen een broodje en wachten een half uur. We zijn duidelijk niet de enige toeristen die dit ritje hebben bedacht, het is best druk op de boot. Op de heenweg vaart hij vlak langs Lady Liberty en weer op de terugweg heb je een prachtig uitzicht op de skyline van Manhattan. Op Staten Island doen we niet veel meer dan uitstappen en weer instappen en een uur na vertrek, om 11.30 uur, zijn we weer op Manhattan.

Het plan is om nu met de metro naar Brooklyn te gaan en dan over de brug weer terug te lopen. Maar plannen zijn er om te wijzigen dus pakken we de metro naar het Empire State Building. In de metro zien we dat deze lijn langs Grand Central Station komt dus hup er uit en rondkijken in dit GIGANTISCHE station. In de werkelijk enorme koepel is een enorme schildering aangebracht met daarop sterrenbeelden van het Noordelijk halfrond. Ook dat herkennen we uit een film. Mooi hoor!
Daarna lopen we dan toch naar het ESB. Stiekem is het best een eind, van 42nd naar 33rd street, maar op de kaart ziet het er allemaal niet zo ver uit. Ach...
Thuis hadden we al kaartjes gekocht, inclusief express lane. Dat betekent dus dat wij gewoon door mogen lopen en ondanks dat we hiervoor betaald hebben, krijgen we toch een paar keer 'the look' van mensen die denken dat we voorkruipen. De normale wachtrij is namelijk 90 minuten. Dat is 40$ voor de express lane goed gebruikt 😃

Eerst gaan we met een hele snelle lift naar de 86th floor. Geweldig uitzicht hier, geen glas maar 'n hekwerk en mooi weer met een helder uitzicht naar alle kanten.
Daarna gaan we nog wat hoger naar de 102nd floor. Dat uitzicht was zo mogelijk nog mooier en het heldere weer helpt daar wel aan mee natuurlijk.
Leuk om te zien dat alle straten recht lopen, behalve Broadway. We zien in de verte her vrijheidsbeeld en veel activiteit op het water, Flatiron Building en Chrysler Building.
Na een half uurtje gaan we in twee etappes met een snelle lift weer naar beneden.

We krijgen wel weer wat trek dus we gaan naar Madison Square Park, op zoek naar een broodje dat we in het park kunnen opeten. Natuurlijk was dit eigenlijk ook weer te ver lopen (nog eens 9 blokken) maar goed. We liepen langs een filmset die werd opgebouwd. Jammer genoeg zagen we geen bekende acteurs...
Inmiddels moesten we eigenlijk wel eens een sanitaire stop houden en we besloten dit te combineren met een bezoek aan Macy's. Nou ja, we konden plassen maar Macy's hadden we eigenlijk wel weer snel gezien. Veel te groot.

Inmiddels is het 16.30 en we hebben het eigenlijk wel even gehad. We willen even terug naar het hotel. Dus lopen we weer 15 blokken (waarom hadden we ook al weer een metrokaart?) en als we in het hotel zijn aangekomen kunnen we al naar onze nieuwe kamer. Lekker op de 10e verdieping in plaats van de 2e en aan de achterkant van het gebouw. Precies zoals we hadden gevraagd. Ze zullen wel gedacht hebben: stomme toeristen! De koffers stonden zoals afgesproken al in de kamer en wij hoefden alleen even de toiletspullen uit te pakken. Daarna lekker even met de voetjes omhoog.

Rond 19.00 gingen we weer op pad; nu naar Top of the Rock. Het was op zich niet zo heel ver maar we konden het natuurlijk weer niet zo goed vinden en onze voeten hadden het al zo zwaar! Toen bleek dat we niet goed hadden opgelet; we hadden vouchers en moesten die nog omzetten in tickets met een timeslot. We mogen tussen 21.15 en 21.30 naar boven. Daar mag je blijven zo lang je wilt. Het was inmiddels 19.45 uur dus dat gaf ons voldoende tijd om nog wat te eten. Het wordt een hamburger bij Five Guys. Lekker!

Daarna lopen we terug naar het Rockefeller Center. Ook nu gaat de lift weer met een bloedgang omhoog. Het uitzicht boven op TotR was fantastisch en door alle lichtjes weer totaal anders dan vanmiddag op het ESB. We nemen heel veel foto's en als we genoeg moed hebben verzameld gaan we weer naar beneden en lopen we terug naar het hotel. Het is nog steeds erg warm en we hebben onze schoenzolen vandaag goed versleten.