dinsdag 15 januari 2019

30 Augustus: New York

Het gaat al wat beter want vandaag worden we 'pas' om 05.30 uur voor het eerst wakker. We vallen nog even in slaap en tegen 07.30 uur worden we echt wakker. Ondanks de goede nachtrust valt het na de drukke dag van gisteren toch niet mee om op gang te komen.
Vandaag willen we dan wel over de Brooklyn Bridge lopen en gek genoeg moeten we dan de metro nemen naar Brooklyn. Om in de juiste metro te kunnen stappen besluiten we op Time Square op te stappen. Onderweg daar naartoe ontbijten we bij 'n wat twijfelachtig en vooral erg duur restaurant, maar het ontbijt smaakt in ieder geval prima. Dan naar het metrostation van Time Square, dat is echt gigantisch, maar ook hier staat alles keurig aangegeven en hebben we snel de juiste metro gevonden.

De Brooklyn Bridge is verrassend lang en 't is er verrassend druk met minstens net zoveel fietsers als wandelaars. Maar 't feit dat je echt naar Manhattan loopt met bijbehorende skyline is wel echt heel leuk.
Eenmaal over de brug (...) besluiten we naar Central Park te gaan, dus weer in de eerste de beste metro. Dat kon weer omdat we vanmorgen een nieuwe metrokaart hebben gekocht. Die van gisteren was namelijk kwijt. Beetje jammer dat we daar net 30$ op hadden gezet...
Afijn, Central Park. We bedenken dat het misschien leuk is om naar de Zoo te gaan. Helaas: geen Alex the Lion of Gloria the Hippo. Wel heel erg veel vogels; dit blijkt later een soort terugkerend vakantiethema te zijn. De dierentuin is best mooi aangelegd, maar alles bij elkaar valt het toch een beetje tegen.

Afgezien van de vogels zijn er ook niet zo heel veel andere dieren. Maar goed, de toegangsprijs was ook niet bijzonder veel. Eenmaal uitgekeken is het een uur of 14.00. We willen nog wel even niks doen. Dus we halen ons een verse smoothie (de pretzel hebben we gisteren geprobeerd maar die vinden we smerig) en zoeken een grasveld op om te relaxen.
In de praktijk betekent dit dat Jurgen in slaap valt en ik lekker een tijdje lig te lezen en om me heen kijk naar alle mensen die hier ook een paar uur doorbrengen.

Tegen 16.30 gaan we terug naar het hotel. We weten eigenlijk niet wat we nu nog moeten doen. Best schandalig natuurlijk want dit is New York, maar we hebben het voor nu wel weer even gehad. We halen lekker koffie en een koek bij een koffietentje vlak bij het hotel en relaxen even op de kamer. Tegen 18.30 gaan we weer op pad, weer naar Times Square. We lopen wat rond en eten uiteindelijk een pizzapunt want het is overal echt HEEL ERG DRUK! De rijen staan tot ver op de stoep. Daar hebben we geen zin in en dit smaakt ook prima. We zijn inmiddels echt moe. We hebben spierpijn en eigenlijk zijn we er klaar mee, dus gaan we terug naar het hotel.

Ondanks dat we besloten hadden om morgen met het OV naar het vliegveld te gaan, regelen we nu toch 'n shuttle. Die 50$ kan er ook nog wel af en dat scheelt een hoop gezeul. Tegen 21.30 zijn we weer op de kamer. Eerst even de dag van ons af douchen en dan naar bed!